being 20!




RESPONSIBILITIES!

aku tak pernah tau maksud responsibility!
kalau tau pn, tak pernah rase mcm kne jadi responsible ntok semua bende..
but now,

I AM 20!
not 12,
not 8,
not 6..
not 2...
but 20!

agak seram jugak la...kdg2 aku ske fikir, aku 16 thn lagi, lalala..
but ignoring the truth, just make it worst!!!

tp aku da belaja la sket2...
mcm bulan ramadhan ni, aku ade la being responsible jugak..
mcm kne tolong mak aku buat kuih semua tu..
buat aku rase responsible!
kne bancuh kuih tu...
dgn butter nye, eggs... sugar 1 sudu.. semua.. .
buat aku rase mcm.. part of adulthood.
then lagi satu yg buat aku rase mcm da besar..is bile
zara evana,


[tu daddy's little girl tu...]
dtg ke rumah ini, n sejak mak aku kne jage dy...
I'm the one who FEEL LIKE A MOTHER.
ye ar... bile aku malas tolong mak aku buat kuih,
aku la yg kne jage dy..
keje dy bile ngan aku, asek berak je..
tangent aku..
aku pegang2 dy, tetibe ade bau yg tak menyenangkn msk hidung aku
serta merta aku tau ape bau tu..
n aku jugk yg kne cuci..
kalo sekali takpe, ni sehari berak berpuluh kali, buat habis pampers je..
pahtu kalo dapat jerit, pergh.. terbaik..
kdg2 rase mcm dy nyanyi lagu scremo pn ye jugak..
yg bengangnye, dy bukan nak ape pn
aku da bagi makan, da bagi susu... da main cak2 dgn dy semua,
bile tak layan, dy nangis,
ingtkn ape, rupe nk dukung..
boleh bla~
aku selalu buat tak tau je bile dy nangis...
aku ske nyanyikn dy lagu "old mcdonald had a farm"
then bile aku buat bunyik itik 2 part "with a quack,quack here..",
tengah nangis2 tetibe dy gelak..
aku mcm "eh, td bukan dy nangis ke"
confuse aku..
n lagi satu, mandikn dy, agak terseksa la jugak,
sebab dy kuat bergerak...pahtu semua bende dy nk capai..
da ar licin bdn ade sabun, salah pegang, ley jatuh tergolek kot..
eh, harap2 tak la.. tgk..tu..dy nangis lagi,,
aku da psg crite hi5 pn, nak nangis..
penat la jage budak kecik...
ha tu je la komplain aku psl budak bername zara evana..
dy buat aku rase, aku harus bertanggung jwb jage dy..kalo tak,
tak gune aku hidup..
mcm tu la lebih kurang.. hahaha

benda lain yg buat aku rase kne bertanggung jwb ialah adik aku kot..
sebagai seorang kakak, aku rase mcm aku kne...jage dy..
kot.
ntah la..

n ofcoz, parents aku..
dunno how to describe la.. but tula,
KENE!

semalam aku bukak puase dgn membe2 lame aku tau..
zaki, azila, apiz..
azila actually dtg ngan aku g jusco..
then mase da nk berbuka, bf dy dtg, baru blk kerja..
n ape yg aku rase ialah,
aku rase mcm dorang da kawen lak..
tak tau la cne nk explain..
pahtu pkul 8lebih, membe aku lagi sorang lak dtg name mira.. dy pn dtg ngan bf dy jugak..
di saat itu,
aku rase mcm dy pn da kawen..
n then aku rase mcm...
aku da besar..
dorang semua da besar..
semua da ade boyfriend
n mcm orang da kawen....
aku, apiz n zaki, je yg single di meja itu..
kdg2 rase mcm,
"btol ke semua ini sedang berlaku..."

aku kdg2 rase mcm nk pejam mate, breathe, then bukak, tgk aku ade kat sekolah blk,
dimane.. dorang semua still dlm baju skolah,
n kitorang semua merepek psl bende ntah pape..
n ckp psl "love is crap"
tp tak.
aku pejam mate, breathe, bukak mate blk,
n aku still kat tmpt tu..
n aku nmpk..jila n bf dy sgt rapat..almost like sharing secrets while talking to us..
n aku tgk mira n bf dy lak,
pn same gak..
msg2 nmpk cm happy gile.. yg teramat2 sgt la...

n aku tgk diri aku, n aku kate "if love doesn't exist then how come the both of them are looking sooooooooooooo blissfully happy with their lovers?"

n aku tgk apiz n zaki..
apiz tgh bercerita psl ape ntah..
'he looks happy too...'
i thot to myself
'eventho he hasn't got any gf..'
then aku pndang zaki..
zaki nmpk sedih,
n aku cm.. "why does he look sad?"

n aku tgk diri aku lagi skali..
which one do i look like right now...?
like apiz, or zaki?

being 20...is difficult.
u dunno what u want...
dunno what u need...
u just lost.
completely....
even when there's a lot of signs..
u just don't get it.
cuz there's no one to guide u.

and we're only 20.

Comments

Popular Posts