kawan atau lawan?! part 2

ok umur 18 aku masuk PLKN. n lagi ramai orang aku kenal...

n aku cube tak rapatkn diri aku ngan sesape sebab aku tak nak ade kawan baik lagi da..lagi pn bende tu dlm 2bulan 11 hari je...

kalo dapat bestfriend dari Sabah? sedih je kne berpisah.

tp aku kan mmg takley hidop tanpa kawan. so 1 dorm tu jadi cm geng aku..n dorm sebelah..
kire 1 alpha [dak2 prompuan ar] aku cm kawan ngan dorang
tp tak rapat sgt pn..cmtu2 je.

aku ade rapat ngan dak Sabah gak.Sarawak...n dak Terengganu...
dak Kl,selangor..biase ar..memang byk pon.
yg dak Sabah tu ar sedih skeyt.
kite ne ley jangke dgn sape kita akan berkawan kan..
mmg rapat gile ngan dy..
semua rahsia aku share ngan dy
semua yg berlaku mase fm4,fm5 dulu~~
n psl semua lelaki yg aku minat kat PLKN tu~ semua ar..

mase dy da nak blk tu..aku tak dapat nk nangis pn depan dy..aku just bagi dia surat..
[bajet cm dlm movie je]
aku ckp dlm surat tu... "aku mmg nmpk tak nangis...tp sebenarnye..blah3" [tak ingat lak ape yg aku tulis]
aku soh dy bukak mase dlm kapal terbang nanti..haha jgn bukak skang..masetu..

n bila dy turun tangge gi dewan makan..
aku wat muke cover macho lagi..just say "bye..."
masuk je dorm nangis sampai tertido...
sebab time tu pn cm 2pagi camtu~~
pahtu budak terengganu blk dlm pkul 4pg kot.aku pn tak sure...
ok wait. tak nak ar cite psl pepisahan.

so budak2 plkn ni mengajar aku cam ntok berdikari..
cm jadi-diri-sendiri-jgn-asek-tiru-orang-kinda atittude...
sebab byk sgt atittude..mcm2 jenis..smpai tak tau nk pilih nak jadi mane satu..
so i decide to just "lantak ar...jadi je la pape yg aku nk jadi..reka sendiri"
so aku jadi diri aku sendiri yg sgt gila..
tp aku tak rapat ngan dak laki.
sebab ape aku pn tak tau..
aku rase malu lak
ntah sejak bile aku pemalu dgn dak laki aku pn tak tau.
tapi aku tak tipu..
memang BEST gile..
mcm naik roller coaster dok kat PLKN...
wuuuuhhhh!!!!

n balik dari PLKN...that's when result SPM keluar..
n yep, result tu sangat tak memberansangkan...

mase result UPU keluar [university kerajaan]
aku tak dapat mane2 U..
aku tak dapat mane2 matrix.
tp ramai geng aku da dapat tempat da time tu...
matrix..uitm...uia...memang gile!!
so aku rase cm sgt malu..
aku sorang je yg tak dapat tempat..
tp byk gak ar surat2 dari kolej berbayar datang.
klmu, stanford, islamic international college, ypm..ytpm...
byk lagi.. tak ingat amende..

n aku rase cam..sunyi..alone..
aku macam "what's going on?!"
aku rase malu sangat..
malu gile..
n time tu aku tak tau nk amek diploma in ape..
tak decide lagi..
aku mcm keliru..
ingat nk amek muzik la..tp tak qualify ke cmne ntah. aku pn tak ingat.
pernah terfikir nk ambik hospitality la..
culinary [nk blaja masak2]
tp tak pernah terfikir nk amek accounts.
sampai mak aku pegang surat tawaran dari Islamic International College
n kate "mami suke ar tgk college ni..rase cm nk gak kolej ni~ akak, akak amek accounts je la.."
"account akak ok, 3B..."
n somehow she convinced me to take it. so i did.

ISLAMIC INTERNATIONAL COLLEGE.
dekat kolej ni..aku ingat lagi time briefing, aku takde kawan langsung..
n bile tgk bebudak lain yg da ade kawan..aku rase cm sedih sgt.
teringat kawan2 skolah
aku ade sgt rapat dgn 2orng dak skolah menengah mase habis skolah
habis plkn.
selalu kitorang lepak dkt padang.
menari2..wat pocho2..
aku smpai siap aja nari pocho2 kat auntie2 yg ske exersice kat situ~

teringat dorang.
rinduuu..
aku hampir nk nangis time tu~
so freaking lame..

n tetibe ade ar 4 orang dak pompuan duduk baris depan aku..
n salah sorang nmpk sgt friendly..
n hati aku ckp "kalo nk kawan..aku rase dorang ni sesuai ntok ko.."
so aku pn ok2 je la..

tp mase tu...
ade dari geng lain gak..
lepak ngan dorang jap...n dorang cm berebut2 nk slm dgn aku...
mcm aku ni artis plak~~

pahtu hari prtma aku lepak ngan geng lain..
ngan dak2 yg aku tak brape selesa..
tp i was comfortable being myself.
cume tak suke prangai2 dorang yg dorang tunjuk dari wajah dorang~
so aku tak nak la.

the next day aku duduk kat lobi..nk tunggu dak2 yg duduk baris depan aku semalam datang.
n aku ternmpk muke dak friendly tu masuk..
so aku ajak dy duduk sebelah aku..dgn muke happy nye..
n just berborak ar..
kebetulan kelas same pe sume..
sebab dy same course ngan aku~~
i wanted to be like her
coz she is so friendly and all
but teringat ape yg terjadi kat aku dulu..
so aku just..jadi sket je
n ade lagi 2orang yg same course ngan aku
tak nmpk friendly sgt..
sorang tu cm sombong
nymph je aku tgk..
tp kuat belaja.[so bagus ntok aku]
kadang2 ske memaksa orang.[ni tak bagos ntok mental aku]
sakit hati aku.
lagi sorang cm biase2 je.[bile da lame2 kenal dapat tau dy cam kalo psl sembayg jgn main2]
tp dgn dy la yg aku ske crite2 psl aku dulu mase aku kecik.

n aku mcm gile mase tu.
aku cm "sape diri aku?!"
sebab aku tak tau character ape yg aku perlu jadi..
dgn kawan ni, aku jadi character lain,
dgn kawan sombong tu, aku jadi character yg lagi lain..
n kawan friendly tu pn aku jadi character lain

otak aku cm nk pecah..
cam
"who is the real ME?!"
n i never figured it out until now.

sem5 plng best, sebab aku amek lain kelas dari geng tu..n make more friends
n makin byk yg aku tau..
yg buat aku nampak "the world is UGLY" [ade yg psl dy jadi pompuan ke3 di saat laki tu da nak kawen dgn gf dy..n clash ngan pmpuan yg dy nk kawen tu sebab kawan aku tu..] and so on.
but aku da 20thn so aku pn da faham n cube biasekn diri.
which makes me even more crazy..
tp atleast i know myself a bit better la mase semester 5 tu.

aku tak tau...dengan sapa lagi yg bakal aku kenal..
kawan saiko mane lagi yg aku bakal tau.
yg aku tau
setiap hari..bile lagi ramai, lagi mcm2 perangai manusia yg kita discover..
mase tu baru kite akan faham, sapa diri kita yg sebenarnye.

kalo nak berkawan dgn orang tu boleh..
nak satu bestfriend ke, nak ade geng sendri ke..ape ke..
tp jgn jadi cm aku..
asek berubah2 personality
sebab tak proud dgn kelebihan n kekurangan diri sendiri
jadi diri sendiri ok
bak kate Bob Bryar, MCR..
"Be urself
don't take anyone's shit...never let them take u alive..."

erm pahtu lady gaga pn ade jawab bile orang tnye dy psl style dy...
alasan dy
"i want them to free themselves...
celebrate all the good things about themselves as well as the bad things"

have fun with ur life
n don't take anything [in life] too seriously..
be able to laugh at ur mistakes
n learn from there.
say to urself "nobody can make me feel inferior without my permission!" [tak ingat sape yg bagi quote tu...]

Comments

Popular Posts